FELDA FM. Powered by Blogger.

Radio Internet FELDA FM

Sunday 1 April 2012

Durian runtuh diumum Mei

BERA 31 Mac – Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, beliau akan mengumumkan nilai durian runtuh yang dijanjikan kepada peneroka berikutan penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH) pada satu majlis himpunan raksasa warga Felda di negeri ini pada Mei depan.

Menurut Perdana Menteri, nilai pemberian itu dijamin menyamai maksud durian runtuh itu sendiri yang merupakan satu lonjakan berganda kepada peneroka sekali gus membuktikan kerajaan Barisan Nasional (BN) bukan berjanji kosong.

‘‘Kalau saya istilahkan ia durian runtuh, tak kan ia sama dengan Bantuan Rakyat 1Malaysia(BR1M), RM500. Tentu jangkaannya lebih. Banyak mana, tunggu, kita akan buat satu perhimpunan raksasa di negeri Pahang ini sebab inilah negeri yang terbanyak rancangan Felda dan di negeri Pahanglah lahirnya Felda.

‘‘Insya-Allah pada Mei akan datang. Biar suspen sikit, bila kita tunggu sesuatu yang kita nak sangat, maka bila dapat tu, rahmatnya, rasa syukur itu dirasai lebih lagi,” katanya ketika berucap pada Majlis Bersama Perdana Menteri yang dihadiri lebih 10,000 orang di Felda Triang Tiga di sini hari ini.

Najib berkata, warga peneroka sememangnya berhak menerima durian runtuh itu serta pemberian lain kerana ia adalah pengiktirafan kerajaan di atas ketabahan mereka dalam menempuh pelbagai dugaan terutama kekurangan kemudahan asas di tanah rancangan suatu masa dahulu.

Katanya, warga peneroka juga pada masa sama perlu menganggap tindakan lapan daripada mereka yang memfailkan injunksi di mahkamah bagi menghalang penyenaraian FGVH ini sebagai satu lagi dugaan kerana setiap sesuatu yang baik pasti perlu melalui ujian Allah terlebih dahulu.

‘‘Sebab itu satu demi satu mereka halang. Tapi apa pun mereka buat, insya-Allah kita tahu uruskan dan penyenaraian ini akan tetap diteruskan. Kalau ikutkan saya boleh jelaskan lagi perkara ini tapi biarkanlah pada perhimpunan itu nanti saya terangkan apa perancangan, apa kebaikannya, insya-Allah.

‘‘Cuma apa-pun yang kita akan buat, soal tanah milik peneroka, kita tak usik dan tak sentuh sama sekali. Tak ada siapa boleh kata kita ambil tanah peneroka. Kita senaraikan ladang-ladang yang tak ada peneroka dan segala bantuan yang diterima peneroka akan diteruskan,” jelasnya.

Dalam ucapan itu, Perdana Menteri turut secara sinis mahu melihat sama ada lapan peneroka yang memfailkan injunksi menghalang penyenaraian FGVH ini kelak akan mengambil durian runtuh yang bakal diumumkan Mei ini.

Sumber : Utusan Online

1 comment:

  1. abis la pembangkang lepas ni.....kerajaan BN buat kerja ....janji dikota...bukan macam pembangkang....hanya pandai tabur janji....

    ReplyDelete